PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BATANG NAPIER TERHADAP KEMANDIRIAN DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA PADA MATERI PERKALIAN KELAS III SDN KARANG ASEM

NURUL FATIHAH, NURUL (2024) PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BATANG NAPIER TERHADAP KEMANDIRIAN DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA PADA MATERI PERKALIAN KELAS III SDN KARANG ASEM. STKIP PGRI BANGKALAN.

[img] Text
Artikel Nurul Fatihah.pdf

Download (629kB)

Abstract

Abstract During learning activities, there are often several problems experienced by students, one of which is the problem of difficulty understanding lessons, especially in mathematics which results in some students having low independence such as cheating while doing so that the habit of cheating students results in low learning outcomes under KKM, this is evidenced by the results of data analysis that researchers have done. This study aims to determine the influence of napier stem learning media on independence and learning outcomes, the method used in this study is a quantitative method by taking 21 samples. The instrument used is a questionnaire consisting of 10 points of independence questionnaires and 20 points of learning outcomes questions. Based on the results of the paired sample t-test analysis, the independence of the GIS (2-tailed) value was obtained at 0.00 < 0.05, while the learning results of the GIS value (2-tailed) of 0.000 < 0.05, it was stated that the SIG (2-tailed) value < 0.05 showed that there was an influence of Batang Napier learning media on the independence and mathematics learning outcomes of students in the multiplication material of grade III SDN Karang Asem. Keywords: stem napier learning media; independence; learning outcomes. Abstrak Selama kegiatan pembelajaran sering kali muncul beberapa masalah yang dialami siswa salah satunya permasalahan sulitnya memahami pelajaran terutama pada pelajaran matematika yang mengakibatkan beberapa siswa memiliki kemandirian yang rendah seperti menyontek saat mengerjakan sehingga kebiasaan siswa menyontek tersebut berakibat kepada hasil belajarnya yang rendah di bawah KKM hal tersebut dibuktikan dengan hasil analisis data yang telah peneliti lakukan.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran batang napier terhadap kemandirian dan hasil belajar, metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan mengambil 21 sampel. Instrumen yang digunakan adalah angket yang terdiri dari 10 butir angket kemandirian dan 20 butir soal hasil belajar berdasarkan hasil analisis uji paired sampel t-test diperoleh kemandirian nilai sig (2- tailed) sebesar 0,00 < 0,05 sedangkan hasil belajar nilai sig (2-tailed) sebesar 0,000 < 0,05 maka dinyatakan nilai sig (2-tailed) < 0,05 menunjukkan terdapat pengaruh media pembelajaran batang napier terhadap kemandirian dan hasil belajar matematika siswa pada materi perkalian kelas III SDN karang asem. Kata Kunci: Media pembelajaran Batang Napier; Kemandirian Belajar; Hasil Belajar.

Item Type: Other
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: PGSD
Depositing User: NF NURUL FATIHAH
Date Deposited: 27 Aug 2024 07:19
Last Modified: 27 Aug 2024 07:19
URI: http://repo.stkippgri-bkl.ac.id/id/eprint/3740

Actions (login required)

View Item View Item